• Paliwa zwykłe vs premium

Moderatorzy: metalman, Wochu

 #36277  autor: Shaq3134
 01 wrz 2016, 21:38
Jeżeli gdzieś taki wątek istnieje to z góry przepraszam - widzę, że jest o cenach i ogólnie o zalewanym paliwie, natomiast informacji nad zasadnością (bądź też nie) lania paliwa premium nie znalazłem.
No to jak to jest, warto ze względu na uszlachetniacze? Jakaś konkretna marka się wyróżnia czy jeden kij bo to i tak orlen?
 #36278  autor: Pympek
 01 wrz 2016, 21:43
Wydaje mi się ze nowe auta nie maja różnicy co do ilości okatanow paliwa do póki komputer nie zostanie zmodyfikowany na większą ilość oktanów...
Co innego przy starszych autach, tam odczuwałem różnice paliwa.

W firmie problemy mieliśmy z nowymi Ducatami i wtryskami, a zalewane byla VERVA na ORLENIE...

z opinii mojej i klientów najlepiej wypada Shell
 #36293  autor: lukaselk
 02 wrz 2016, 00:14
Ekhem jeśli już to w przypadku oleju napędowego mówimy o liczbie cetanowej a nie oktanach
Paliwa premium z tego co pamiętam mają taką samą liczbę cetanową co zwykłe ale mają tzw uszlachetniacze czyli generalnie środki czyszczące itp. (Wszystkie dane paliw są dostępne na stronach koncernów) Najciekawsze jest to że paliwo przyjeżdża na stację zawsze standardowe (w Polsce pochodzi zawsze z Orlenu lub Lotosu, tylko niewielki procent paliw na Łukoilu podobno jest z Rosji) a uszlachetniacze są dolewane przez samą stacje więc Verva Vervie nie równa.
W przypadku diesla uważam że robi to różnicę i było to udowadniane w różnych testach robionych przez np programy motoryzacyjne.
Jeśli chodzi o benzynę to jak słyszę że na 98 będzie więcej mocy i więcej się przejedzie to aż mnie krew zalewa... 98 i więcej oktanów jest przeznaczone do wysilonych silników doładowanych lub wolnossących o wysokim stopniu kompresji gdzie może następować spalanie stukowe. Dla przykładu niektóre silniki hondy z rynku japońskiego nawet na 100 oktanowym Shell V-Power Racing rzucają błędem spalania stukowego. Benzynę lejemy o liczbie oktanowej wymaganej przez silnik.
Podsumowując: Olej napędowy warto, benzyny w żadnym wypadku nie warto lać innej niż wymagana.
 #36299  autor: 5turbo
 02 wrz 2016, 08:45
A ja powiem, że na ON premium rośnie EGT. 10 - 15 stopni w górę w tych samych warunkach. Tankuje zwykłe.
 #36300  autor: rybsztein
 02 wrz 2016, 08:48
@lukaselk to chyba nie do końca tak. Paliwa normalne typu diesel zawierają do 5% biokomponentów, które generalnie zasyfiają wtryski. Paliwa klasy premium nie muszą jednak tych biokomponentów zawierać, więc generalnie ich tam nie ma a w zamian dodawane są uszlachetniacze i dodatki myjące i smarujące wtryski. Paliwa typu premium liczbę cetanową mają większą - 55 vs 51 co w przypadku diesla jest niezwykle ważne.
 #36320  autor: gumimis
 02 wrz 2016, 10:49
Ja tankuję zawsze na Shell-u zwykłą 95 i w stosunku do innych paliw zauważyłem jedno - na paliwie z shella robię około 50-70km więcej na jednym baku aniżeli na innych.
Co do paliw 98 to tak jak było na pisane wyżej - generalnie przeznaczone to aut wysilonych o wysokim stopni sprężania np. nowe mazdy.

Natomiast wiele osób zapomina o jeszcze jednym aspekcie - o wartość energetycznej benzyny (nie mylić z liczbą oktanów)
 #36462  autor: moris10
 04 wrz 2016, 07:01
lukaselk pisze:@jablkot mi w Rumunii do Stilo z absolutnie pustym bakiem weszło 1L więcej niż całkowita pojemność baku :D Pochylenie terenu robi swoje :crazy:
@Tomek Turcy jak tankują w Iraku to wjeżdżają jednym bokiem na rampę :D Deseczka to za mało :D
Ale bądźmy szczerzy, to już nie komuna czy dzikie czasy transformacji. Stacje są kontrolowane, szczególnie znanych koncernów i szanse na to, że dystrybutor oszukuje są niewielkie. Owszem, co roku podczas kontroli wykrywa się oszustów ale to najczęściej (choć nie zawsze) małe, prywatne stacje i jeśli ktoś tam tankuje to jest sam sobie winny.
A jeśli chodzi o stacje typu Auchan czy Carrefour. Paliwo to zwyłky Orlen lub Lotos (innego u nas nie ma) sprzedawane po kosztach. Hipermarket zarabia na zakupach w tymże a tanie paliwo to jak nie patrzeć dobry magnes na klientów. Też są kontrolowane i jakość jest jak na każdej innej stacji. Jak ktoś woli liczbę cetanową 51 to nic nie stoi na przeszkodzie żeby tam tankować. Ja wolę jednak 55 :crazy:
Z tymi kontrolami nie jest tak różowo. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, trzeba wysłać zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli. Tak więc UOKiK czy Urząd Miar i Wag nie mogą wejść od razu na stację tylko po 7 dniach od zawiadomienia. Te 7 dni to dużo czasu na "naprawę" odmierzaczy paliwa.
Jedynie bez zawiadomienia mogą kontrolować w przypadku złożenia skargi.
Dlatego jak opublikowano kiedyś wyniki kontroli na stacjach, to była spora różnica między normalnymi kontrolami a tymi skargowymi. Kontrolę po skargach ujawniły nieprawidłowości praktycznie na każdej stacji, a w pozostałych tylko sporadyczne przypadki.
Mniejsze marże stacje mogą rekompensować wskazaniami odmierzacza paliwa.
Ponoć odmierzacze kalibrowane są dla określonych parametrów paliwa(temperatura) w ramach zmiany temperatury zmieniają się właściwości paliwa, co może mieć wpływ na niewłaściwe odmierzanie. Tu jednak pasowałby podpytać kogoś z branży paliwowej.

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka
 #36598  autor: lukaselk
 05 wrz 2016, 19:19
Dodam jeszcze takie info:
The current standard for diesel sold in European Union, Iceland, Norway and Switzerland is set in EN 590, with a minimum cetane index of 46 and a minimum cetane number of 51. Premium diesel fuel can have a cetane number as high as 60.
Więc normalny ON ma minimum określone prawem, natomiast takiej Vervie do tych 60 (które zapewne jest wciąż bezpieczne) trochę brakuje więc można spokojnie jeszcze dolać Archoila lub do zwykłego ON lać maksymalną dawkę.
 #101623  autor: Adammov
 13 wrz 2018, 12:12
Odkopię stary temat, ale jest chyba najbardziej odpowiedni na to pytanie :)

Dostałem kupon, dzięki któremu mogę jednorazowo zatankować na Orlenie Vervę praktycznie w cenie zwykłej 95'ki. Czy w przypadku T-Jeta ma to jakikolwiek sens? Zaobserwował ktoś różnicę w spalaniu/mocy/zachowaniu silnika?
 #101627  autor: Ozz
 13 wrz 2018, 13:01
Silnik pracuje bardziej gładko, ale przyrostu mocy nie oczekuj. Będzie raczej odczuwalny minimalny ubytek.
 #101652  autor: ZajcuNS
 13 wrz 2018, 17:08
Skoro masz to w tej samej cenie to czemu po prostu nie spróbujesz? Auto Ci sie od tego nie rozwali przecież. O ile pominiesz efekt placebo to efekt żaden. Bardziej chodzi o dodatki które "dbają" o całą reszte niż dają +100koni mechanicznych.
 #101661  autor: Cwiara
 13 wrz 2018, 18:18
A najlepiej dbają o portfele koncernów paliwowych :P i dłużej takie paliwo może być magazynowanie bez straty właściwości :lol:
 #102166  autor: moris10
 21 wrz 2018, 06:51
Napisze jak to wygląda na moim przykładzie i stacjach w Podkarpaciu. Na auchan zatankowałem dwa razy w życiu (pierwszy i ostatni). Po tankowaniu auto było dziwnie słabe, w szczegolnlsci na niskich obrotach. Wyjeździe baku i tankowaniu na full w innej stacji problem naprawilo. Za to dużo taknowałem na Leclerc, jednak nie wiedzieć czemu byłem tak w stanie zatankowac więcej paliwa niż bak ma pojemności (co na Orlenie nie udało mu się osiągnąć).

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka