http://czarnepaliwo.pl/

Moderatorzy: KiDMaN, CzarnePaliwo

 #42162  autor: CzarnePaliwo
 09 lis 2016, 09:46
W tym temacie uzyskacie pomoc w doborze olejów i dodatków do swoich samochodów. Razem znajdziemy najlepsze rozwiązanie biorąc pod uwagę potrzeby Waszych samochodów, Wasze preferencje i budżet ;) Zachęcam do zadawania pytań :fiat1:
 #42189  autor: Dareks
 09 lis 2016, 17:07
to ja pierwszy :D

niedługo zmieniam olej w swoim TJecie i zastanawiam się czy zostawić to co mam teraz czyli Amsoil 5W40 full saps czy coś czego nie znam, ale masz w podobnej cenie w sprzedaży- Penrite Enviro+ 5W40
 #42263  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 09:29
@Dareks, tutaj napisałem kilka słów o olejach to T-Jet:
viewtopic.php?p=40377#p40377

Zakładając normalny, zdrowy dla silnika interwał wymiany olej co max. 15 tys. km nie widzę potrzeby stosowania oleju z normą C3. 5w40 A3/B4 bez C3 będzie miał wyższą zawartość popiołów a te pochodzą z pakietu dodatków popiołowych, na który składają się m.in. związki cynku. Cynk ma szerokie właściwości przeciwzatarciowe.

Taki olej masz właśnie wlany tj. Amsoila 5w40 full-saps. Enviro+ 5w40 to bdb produkt, ale spełnia ACEA C3 i tak jak napisałem powyżej nie widzę sensu wlewać go do T-Jeta, jeśli samochód nie jest na gwarancji.

Spośród olejów w mojej ofercie mam 4 produkty 5w40 A3/B4, które są godne uwagi. Możesz dalej stosować Amsoila:
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/5w40/ ... galon.html

Ale możemy także zastanowić się nad innym olejem. Po prawdzie dobrej klasy 5w40 A3/B4 nie różnią się zbytnio parametrami, ale jednak. Można dzięki temu dobrać np. taki, który ma możliwie najniższy Noack (kiedy oleju nieco ubywa) lub skupić się na punkcie płynięcia i pompowalności (kiedy samochód nie jest garażowany).

Daj w związku z tym znać czy odnotowujesz ubytki oleju (jeśli tak to ile na 1 tys. km), czy garażujesz samochód oraz jakiej długości odcinki zwykle pokonujesz od rozruchu ;)
 #42268  autor: kolejarz
 10 lis 2016, 10:50
Bravo 1.4 T-jet; przebieg roczny ok 10-11 tyś km (aktualny 72 tyś) wymiana raz w roku-na wiosnę, po przebiegu 10 tyś km (czasem mniej), brak zużycia oleju pomiędzy wymianami, samochód w zimie garażowany, przebieg dzienny około 45-55 km (80 % trasa, reszta miasto) rozruch przeważnie wczesnym rankiem i powrót wieczorem-specyfika pracy :) potem kilka dni postoju (maksymalnie 4 dni) aktualnie od 3 lat zalewany Selenią KPE 5W40 (wcześniej również).
 #42269  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 11:44
@kolejarz, bardzo sympatyczne warunki pracy dla oleju :) Samochód garażowany, czyli temp. otoczenia nie spada poniżej pewnego pułapu. Zimny rozruch jest tym mniej szkodliwy dla silnika im wyższą temp. ma olej. Do tego zawsze masz olej wygrzany do temp. pracy, bo nie pokonujesz krótkich dystansów. Paliwo, woda - wszystko zdąży odparować.

Proponuję zrezygnować z normy C3 i zostać przy samym A3/B4, bo roczny interwał jest u Ciebie krótki. Mógłbyś jak Dareks zalewać Amsoila European Car Formula 5w40 full-saps:
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/5w40/ ... galon.html
lub np. skusić się na Liqui Moly Synthoil Hight Tech 5w40:
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/glown ... 40-1l.html

Liqui Moly ma niższą liczbę zasadową niż Amsoil, ale Ty i tak masz dość niski roczny przebieg także nie zabraknie Ci TBNu. Na korzyść za LM przemawia niższy punkt płynięcia, niższy Noack i lepsza baza olejowa (PAO 11-25% składu).
 #42271  autor: siaj
 10 lis 2016, 12:08
@CzarnePaliwo a jaki olej polecasz do 1.9 multijet 150 KM z wyciętym dpf'em? Jesli chodzi o mnie to rocznie pokonuję około 12 tyś km, od pon do czw auto jeździ wyłącznie po mieście, krótkie trasy do 6 km i stoi pod chmurką natomiast w pozostałe dni tygodnia autko jest garażowane i dzienny przebieg to jakieś 80 km w trasie. Oczywiście olej wymieniany co roku. Obecnie mam wlanego Motula x-cess 5w40 i póki co po 5 tyś km dolałem może jakieś 80 ml po trasie w której dostał w palnik :D Także można powiedzieć że nie bierze oleju.

PS. było o T-jet'tach to teraz pora na M-jet'a.
 #42273  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 12:26
@siaj, w silnikach z wyciętym DPFem jest spore pole do popisu. Można stosować oleje z pełną zawartością popiołów. Jestem zwolennikiem pójścia krok dalej i stosowania olejów dedykowanych do silników diesla. Takie oleje różnią się względem "zwykłych" olejów wysokopopiołowych nieco inną formulacją pakietu dodatków. Mają na przykład wyższą zawartość związków wapnia, które są dodatkami wielofunkcyjnymi. W przypadku silników zasilanych olejem napędowym najbardziej ceni się ich funkcję myjącą - unoszenie depozytów węglowych. Mało kto w ogóle o tym mówi czy pisze.

Zadbałem o to żeby mieć w swoim sklepie kilka pozycji typowo do diesli bez DPF. Tutaj jest cały dział: https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/62-de ... -do-diesla

Osobiście bardzo "lubię" olej Mitasu Ultra Diesel CI-4 5w40:
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/glown ... 40-4l.html
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/glown ... 40-1l.html

Wysyłałem świeżą próbkę do badania do laboratorium Polaris. Wypadł naprawdę genialnie. Żeby nie być gołosłownym linkuję raport z badania:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... C5%BCy.pdf

Indeks lepkości 188
TBN 12,7 mg KOH/g

Ten olej z powodzeniem sprawdzi się u Ciebie. Krótkie odcinki w trakcie tygodnia będą sprzyjały degradacji oleju (niedogrzanie, rozrzedzenie paliwem, woda), dlatego dobrze by było żeby wyjściowo miał wysokie parametry.

Dla porównania jeszcze X-cess 5w40: https://www.motul.com/system/product_de ... 1458898826

Indeks lepkości 172
TBN 10,1 mg KOH/g
 #42275  autor: siaj
 10 lis 2016, 12:59
@CzarnePaliwo Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Jak nadejdzie kolej na wymianę to wypróbuję polecony olej Mitasu bo na papierze wygląda lepiej od Motula a cena przystępna.
 #42278  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 13:13
Mitasu nie jest długo w Polsce przez co jest zwykle nieznane i budzi poczucie egzotyczności, ale ma w ofercie kilka naprawdę porządnych produktów. Oprócz Ultra Diesel CI-4 5w40 wysyłałem do badania jeszcze dwa oleje:

- MolyTrimer 0w20: https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... C5%BCy.pdf
- Gold PAO SN 0w30:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... BCy%20.pdf
 #42280  autor: Dareks
 10 lis 2016, 13:30
@CzarnePaliwo mój TJet porusza się głownie po mieście na krótkich dystansach (rano 7km i wieczorem 7km), auto stoi pod chmurką i oleju pomiędzy wymianami prawie nie ubywa. Czyli zostać przy Amsoilu czy szukamy coś nowego?

Drugie pytanie natomiast mam do silnika 1.3 MJet 90KM (Grande Punto) starszy więc bez DPF. Tutaj obecnie jest Amsoil 5W40 (ten sam co w TJecie). Auto stoi pod chmurką, dziennie robi dwa razy po 25km po mieście i oleju trzeba dolewać pomiędzy wymianami, tak ok. 1 litr na 10tys.
 #42283  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 13:52
@Dareks, zostań w takim razie przy Amsoilu. Ma bardzo dobrą pompowalność, która przyda się ze względu na parkowanie pod chmurką. Noack nie będzie u Ciebie aż tak ważny skoro oleju nie ubywa. Poza tym i tak w Amsoilu jest na niskim poziomie 8,6%. Zejście do produktu z jeszcze niższą wartością nic nie zmieni.

Odnośnie MJet, którego opisujesz to wypłukałbym ten silnik i wlał 5w40 z jeszcze niższym Noackiem - Liqui Moly Synthoil Diesel 5w40:
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/glown ... 40-1l.html
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/glown ... 40-5l.html
(Przypominam tylko, że nie wszystkie Synthoile sprzedawane w Polsce mają odparowalność (odparowalność = parametr Noack) na poziomie 7%. Jeśli sklep / hurtownia ma produkty, które dłużej stoją na półce to mogą pochodzić z wcześniejszej partii, która miała inne, gorsze parametry)

Płukanka:
https://www.czarnepaliwo.pl/sklep/dodat ... 375ml.html
Jest bezpieczna dla uszczelnień silnika, gdyż nie zawiera w swoim składzie rozpuszczalników, które mogłyby uszkodzić strukturę gum, z których wykonane są uszczelnienia silnika. To jest bardzo ważne i na to powinno zwracać się uwagę przy zakupie płukanki. Stosuje się 50ml płukanki na 1l oleju silnikowego.

Po płukaniu i na LM Synthoil Diesel 5w40 zużycie oleju powinno się zmniejszyć, ale nie jest to reguła. Zazwyczaj jednak po oczyszczaniu i na oleju o niższej odparowalności klienci zauważają poprawę ;)
 #42294  autor: sabur
 10 lis 2016, 15:05
Wracając do silników montowanych w Bravo, tym razem 1.6 m-jet z DPF
Przebiegi na poziomie ok 20k km rocznie. Olej co ~ 10k km.
Trasy różne; sporadycznie po 5km, częściej 10-20 i więcej rzędu 50-200km. Totalny mix, brak regularności. Samochód parkowany pod wiatą. Co polecasz? Obecnie Motul x-clean Fe 5w30.
 #42296  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 15:08
@sabur, odnotowujesz ubytki tego Motula na przestrzeni interwału?
 #42298  autor: sabur
 10 lis 2016, 15:37
Zapomniałem dopisać. Nic a nic, przynajmniej nie zauważyłem, bo może dpf maskuje ubytki, ale z tego co widzę, raczej nigdzie olej nie ucieka bo 3 dni temu czyszczony egr wyglądałbym trochę inaczej jeżeli dobrze łącze fakty.
 #42300  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 15:47
@sabur, ok, dopytywałem, bo Motul nieco leci w kulki pisząc, że ten olej spełnia jednocześnie ACEA C2 i C3. Tutaj karta: https://www.motul.com/system/product_de ... 1444230344

Żaden olej nie powinien spełniać jednocześnie C2 i C3, ponieważ ACEA wyznacza dla nich inne zakresy HTHS (można przyjąć też interpretację wg. której C2 zawierałoby się w C3, ale zatraca się wtedy sens stworzenia tej normy dla paliwooszczędności):
Obrazek

C2 jest w związku z niższym HTHS bardziej paliwooszczędnym olejem i to chodzi Fiatowi w rekomendacji do tych silników. Jeśli okazałoby się, że na oleju C3 (bo takim jest naprawdę X-Clean 5w30) zauważasz ubytki to nie proponowałbym powrotu do rekomendowanego C2. Jeśli jednak takowych nie ma to masz dwie opcje:

- paliwooszczędne 5w30 C2,
- 5w30 C3, wyższy HTHS pozytywniej wpływa na ochronę silnika.

Jeśli samochód nie jest na gwarancji to skłaniałbym się ku drugiej opcji. Daj znać do czego jest Ci bliżej to zaproponuję już konkretne produkty. Z Motula X-Clean 5w30 radzę zrezygnować. Olej 5w30, który ma punkt płynięcia na poziomie -33'C (to jest kres płynności) albo został sformułowany na bardzo słabej bazie olejowej albo poskąpiono mu dodatków poprawiających płynność. W praktyce przy ok. -20'C będzie zachowywał się jak budyń. Pamiętajcie, że oleje 5w30/5w40 powinny mieć punkt płynięcia przynajmniej -40'C. Jeśli mają taką dolną granicę to patrzy się dodatkowo na pompowalność.

P.S. Tutaj nieco więcej o różnicach pomiędzy normami ACEA C:
Obrazek
 #42328  autor: piotr40
 10 lis 2016, 18:52
Czarne Paliwo, co Sądzisz o produktach firmy MILLERS , a w szczególności olejów 5w40 XF i 5w40 EE Nanodrive.
Z moich obserwacji u znajomych, którzy mają zalane silniki olejami Nanodrive są mega mega zadowoleni pod względem kultury pracy silników benzynowych jak i diesla.
 #42334  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 19:32
@piotr40, miałem propozycję, aby zacząć sprzedawać produkty Millers, ale nie skorzystałem z niej, ponieważ nie uważam tej marki za transparentną. Zakładam, że podstawą do oceny oleju na "dzień dobry" są jego parametry przedstawione w karcie danych technicznych oraz dalej ew. skład w karcie MSDS. Przekonują mnie konkretne wartości a nie slogany.

Spójrz proszę na przykład na Millers EE LL 5w40, o który zapytałeś:
http://www.millersoils.co.uk/automotive ... sector=Car

Na dole strony jest tabelka:
Punkt płynięcia <-36'C, czyli ile właściwie? Może to być zarówno -37'C jak i -45'C.
Punkt zapłonu >200'C, czyli ile? Analogiczna sytuacja jak wyżej.
Pompowalność 6600cP - to nie jest żadna precyzyjna wartość tego oleju a maksymalna dopuszczalna przez SAE wartość dla olejów 5w w - 30'C:
Obrazek

Wartość Noack nie jest podawana dla żadnego z olejów Millers.

Nie chcę ganić marki, której nie sprzedaję, ale moim zdaniem dużo lepiej prezentowałaby się, gdyby zdecydowano się ujawnić dokładne wartości wszystkich parametrów.
 #42336  autor: Adam1982
 10 lis 2016, 19:48
A jaką mamy pewność , że producenci środków smarnych w danych technicznych podają prawdę ? Ktoś to sprawdza , kontroluje ?
 #42337  autor: CzarnePaliwo
 10 lis 2016, 19:57
@Adam1982, jeśli chcesz założyć, że nie mamy pewności i nie podają prawdy to nie ma według tego sensu dyskutować na temat olejów.

Całe szczęście jest inaczej :) W miarę możliwości finansowych wysyłam do kontroli próbki świeżych olejów, które sprzedaję i dzięki temu widzę, że wyniki badań są ogólnie spójne z kartami danych technicznych. Kilka postów wyżej linkowałem Wam raporty z badań olejów Mitasu. Poniżej kilka raportów dot. olejów Penrite:
- Vantage 5w30 https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... C5%BCy.pdf
- Enviro+ C4 5w30 https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... C5%BCy.pdf
- 10 Tenths Premium 0w40 https://dl.dropboxusercontent.com/u/272 ... C5%BCy.pdf

Wystarczy ściągnąć sobie teraz karty tych olejów ze strony producenta i porównać parametry. Penrite podaje nawet zawartość cynku i fosforu z osobna w swoich danych technicznych także można to łatwo porównać z oznaczonymi w badaniach pierwiastkami.
 #42342  autor: piotr40
 10 lis 2016, 20:32
@CzarnePaliwo jakie masz zdanie o olejach AMSOIL 0w40 SIGNATURE SERIES 100% i 0w40 EUROPEAN CARS, czy warto przejść z AMSOIL 5w40 full saps ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 69