@sabur, ok, dopytywałem, bo Motul nieco leci w kulki pisząc, że ten olej spełnia jednocześnie ACEA C2 i C3. Tutaj karta:
https://www.motul.com/system/product_de ... 1444230344
Żaden olej nie powinien spełniać jednocześnie C2 i C3, ponieważ ACEA wyznacza dla nich inne zakresy HTHS (można przyjąć też interpretację wg. której C2 zawierałoby się w C3, ale zatraca się wtedy sens stworzenia tej normy dla paliwooszczędności):
C2 jest w związku z niższym HTHS bardziej paliwooszczędnym olejem i to chodzi Fiatowi w rekomendacji do tych silników. Jeśli okazałoby się, że na oleju C3 (bo takim jest naprawdę X-Clean 5w30) zauważasz ubytki to nie proponowałbym powrotu do rekomendowanego C2. Jeśli jednak takowych nie ma to masz dwie opcje:
- paliwooszczędne 5w30 C2,
- 5w30 C3, wyższy HTHS pozytywniej wpływa na ochronę silnika.
Jeśli samochód nie jest na gwarancji to skłaniałbym się ku drugiej opcji. Daj znać do czego jest Ci bliżej to zaproponuję już konkretne produkty. Z Motula X-Clean 5w30 radzę zrezygnować. Olej 5w30, który ma punkt płynięcia na poziomie -33'C (to jest kres płynności) albo został sformułowany na bardzo słabej bazie olejowej albo poskąpiono mu dodatków poprawiających płynność. W praktyce przy ok. -20'C będzie zachowywał się jak budyń. Pamiętajcie, że oleje 5w30/5w40 powinny mieć punkt płynięcia przynajmniej -40'C. Jeśli mają taką dolną granicę to patrzy się dodatkowo na pompowalność.
P.S. Tutaj nieco więcej o różnicach pomiędzy normami ACEA C:
http://czarnepaliwo.pl/ - oleje, dodatki i smary do Twojego Fiata