http://czarnepaliwo.pl/

Moderatorzy: KiDMaN, CzarnePaliwo

 #116317  autor: Bochen
 02 maja 2019, 10:03
CzarnePaliwo pisze: 28 gru 2016, 23:53 @Bochen

Ze względu na krótkie pokonywane odcinki i parkowanie pod chmurką możesz zostać przy lepkości 5w30. Twój silnik mieści 4,6l oleju. Zerknij na Amsoil European Car Formula 5w30 ESP Improved:
https://czarnepaliwo.pl/sklep/glowna/18 ... -378l.html
https://czarnepaliwo.pl/sklep/glowna/19 ... 0946l.html

Zakup małego i dużego opakowania daje łącznie 4,73l oleju, czyli w sam raz na wymianę i ew. małą dolewkę.

Spójrz na kartę danych technicznych:
https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g3395.pdf
Punkt płynięcia wynosi tutaj -51'C. Zresztą wszystkie parametry są na duży plus w stosunku do obecnie używanego Motula.

Jako drugi, tańszy i nieco gorszy pod względem parametrów w stosunku do Amsoila (ale i tak znacznie lepszy od Motula) wariant polecam Penrite Enviro+ C3 5w30:
https://czarnepaliwo.pl/sklep/5w30/30-p ... -5w30.html
Czesc, zmieniła mi się ostatnio charakterystyka jazdy, robię w zasadzie tylko długie dystanse, czy to coś zmienia ? Czy suferowałbyś zmianę oleju ?
Ponadto chciałem zamówić te tańszą opcję - czyli penrite ale widzę, że jest niedostępny. Czy będzie dostawa ? czy może zaproponujesz jakiś zamiennik na podobnym poziomie ?

pozdrawiam.
 #116369  autor: CzarnePaliwo
 03 maja 2019, 10:03
@Bochen, z uwagi na obecność DPF i tak musisz zostać przy specyfikacji o obniżonej popiołowości. Taniej niż Amsoil wychodzi także Ravenol VMP 5w30. Zerknij: https://czarnepaliwo.pl/glowna/410-rave ... 30-5l.html

Oleje Penrite są obecnie niestety praktycznie niedostępne. Importer nie zapewnił ciągłości dostaw do sieci dilerskiej.
 #116466  autor: Radek1983
 04 maja 2019, 20:50
Witam

Zamieszczam analizę oleju z mojego auta. Robię głównie krótkie trasy < 10km, spodziewałem się benzyny w oleju, ale może 1-2%, a po 5500km (7miesięcy) jest 4%.
Proszę o komentarz zaawansowanych użytkowników, w szczególności @CzarnePaliwo. Czy ktoś jest w stanie powiedzieć, czy to jest normalna sytuacja - aż takie duże stężenie benzyny w oleju? Jaki olej (ew. olej + dodatek) jest w stanie wytrzymać rok z takim rozrzedzeniem nie tracąc znacznie swoich parametrów. Dodam, że auto jest po zmianie turbo na VL38 i programie (Cinsoft).

Z góry dzięki za odpowiedź!

https://naforum.zapodaj.net/a808b8de6a5f.png.html
 #116502  autor: skalar
 05 maja 2019, 12:49
Zapomniałem wcześniej pytać jaką płukankę wybrać do 1.6 mj 120 km z dpf.
 #116527  autor: CzarnePaliwo
 05 maja 2019, 18:28
@Radek1983, olej nadaje się już do wymiany. Jest rozcieńczony paliwem. Spadła jego lepkość w 100'C. W jaki sposób została pobrana próbka oleju do badania? Bezpośrednio po jakimś dłuższym odcinku czy silnik został tylko odpalony na biegu jałowym na kilka minut, żeby olej lepiej się wymieszał? To dość istotne.

@skalar, np. Archoil AR2820: https://czarnepaliwo.pl/dodatki-do-olej ... 250ml.html ;)
 #116631  autor: Radek1983
 07 maja 2019, 12:32
@CzarnePaliwo Próbkę pobrałem strzykawką z bagnetu zaraz po powrocie z pracy - trasa około 9km. Mocno zastanawiam się nad zmianą oleju dwa razy w roku...Może to być lepsze rozwiązanie niż lanie nawet b. dobrego oleju raz w roku. Czy masz wiedzę na temat tego czy i jaka aprobata (API, ACEA, MB, może VW) uwzględnia rozcieńczenie paliwem? Ciężko wyczuć, który olej lepiej zniesie rozcieńczenie benzyną.
Z ciekawszych linków który znalazłem:
https://www.auto-swiat.pl/porady/eksplo ... ka/782jhye
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

W tym drugim linku widać jak ważna jest aprobata MB229.51 i że aprobaty ACEA C3 zmieniają się i ta z roku 2004 jest mniej restrykcyjna niż ta z roku 2016.
 #116662  autor: CzarnePaliwo
 08 maja 2019, 09:24
@Radek1983, szkoda, że nie pobrałeś próbki po dłuższym odcinku. Paliwo na dłuższej trasie zdążyłoby odparować. Ciekawe do jakiego poziomu.

Każdy olej rozcieńczony paliwem będzie tracił wyjściową lepkość a co za tym idzie w jakimś stopniu smarność. W takiej sytuacji konieczne będą częstsze wymiany.

Jeśli dobrze pamiętam to pisaliśmy kiedyś na temat braku potrzeby stosowania olejów w specyfikacji ACEA C3 w przypadku 1.4 T-Jet bez MultiAir.

W przypadku problemów z dylucją paliwem polecam wybrać 5w40, które jest wyjściowo bardziej niż mniej lepkie w 100'C - Amsoil OE 5w40 w specyfikacji API SN:
https://czarnepaliwo.pl/glowna/424-amso ... b-1qt.html

Karta danych technicznych: https://www.amsoil.com/lit/internationa ... /I3404.pdf
HTHS aż 4,1 cP
15,4 cSt w 100'C
 #116705  autor: Radek1983
 08 maja 2019, 21:34
@CzarnePaliwo Dziękuję za rekomendację. Na jesieni oddam jeszcze raz olej do analizy i sprawdzę jak wygląda rozcieńczenie benzyną po okresie letnim.
Przyznam szczerze, że myślałem trochę w innym kierunku - wybór oleju 0W-40, który będzie się szybciej nagrzewał w zimie, co spowoduje choć częściowe odparowanie benzyny.

Co do ACEA C3 - to prawda - już poruszaliśmy ten temat, ale ciągle nie mogę się do tego przekonać, dlaczego producenci samochodów mieliby specyfikować gorsze oleje - po to, aby silniki szybciej się zużywały?
Wydaje mi się, że nie wszystkie oleje klasy C3 słabo chronią silnik - np.: Eneos Sustina na bazie bez-siarkowej, ma niski TBN, ale ma nowej generacji ZDTP, a właściwie ZP i wydaje się, że nie potrzebuje dzięki temu aż tak dużego TBN'u.
Dodatkowo, jak patrzę na wykres udostępniony przez firmę lubrizol to "pokrycie" wykresu przez C3 + MB 229.51 jest dużo większe niż przez API: SN. Chyba, że to jest jakiś fake, albo ja to źle rozumiem.
https://naforum.zapodaj.net/915a8584a584.png.html
 #117002  autor: CzarnePaliwo
 14 maja 2019, 12:48
Co do ACEA C3 - to prawda - już poruszaliśmy ten temat, ale ciągle nie mogę się do tego przekonać, dlaczego producenci samochodów mieliby specyfikować gorsze oleje - po to, aby silniki szybciej się zużywały?
Nie chodzi o specyfikowanie gorszych olejów. Do czasu powstania FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Fiat używał w instrukcjach specyfikacji ACEA. Obecnie z racji działań na rynku amerykańskim korzysta także z API (The American Petroleum Institute). Dlatego w instrukcjach do nowych Tipo 1.4 T-Jet widnieje już API SN ;)
 #117351  autor: Wojtas
 21 maja 2019, 18:03
Hej @CzarnePaliwo ,
To także podpytam pod siebie :) 2.0 165km DPF na miejscu. Średni roczny przebieg w granicach 20tys. km. Olej zmieniany co 12-15tys. km. Noga podczas jazdy raczej ciężka, jazda głównie po mieście + raz/dwa razy w tygodniu dłuższa trasa. Od 70tys. km. zalewany Motul 5w30 X-Clean+ (na polecenie znajomego mechanika), jednak po przeczytaniu kilku wpisów z tego tematu mam mieszane uczucia co do tego oleju. W najbliższym czasie czeka mnie wymiana olejowa i chciałbym przetestować coś nowego :)
 #117390  autor: CzarnePaliwo
 22 maja 2019, 13:44
@Wojtas, Motul, na którym obecnie eksploatujesz silnik to kiepski olej jak na opisane warunki jazdy. Krótkie miejskie odcinki i ciężka noga to ciężkie warunki pracy dla oleju. Sugerowałbym przede wszystkim skrócić interwał wymiany do 10 tys. km i w ciągu roku przeprowadzać dwie.

Na krótkich odcinkach olej nie ma kiedy nagrzać się do temp. pracy. Paliwo, które dostaje się do niego podczas zimnych rozruchów nie ma kiedy odparować doprowadzając do rozrzedzenia oleju i pogorszenia smarności. To samo tyczy się wody, która dostaje się do oleju silnikowego (szczególnie istotne w miesiącach o wysokich opadach deszczu).

Dobrym ruchem jest stosowanie ACEA C3 zamiast C2. Zapewnia wyższy HTHS. Ten w Motulu jest jednak taki sobie. Wynosi 3,5 cP. Punkt płynięcia na poziomie -36'C dla lepkości 5w30 to także marny rezultat. Nie świadczy dobrze o jakości zastosowanej bazy olejowej.

Zerknij na Amsoil European Car Formula 5w30 Improved ESP:
https://czarnepaliwo.pl/glowna/190-euro ... 0946l.html
https://czarnepaliwo.pl/glowna/189-euro ... -378l.html

Karta danych technicznych: https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g3395.pdf
HTHS wynosi 3,6 cP a punkt płynięcia -51'C ;) Także punkt zapłonu i TBN przemawiają za Amsoilem.
 #117434  autor: maciar23
 23 maja 2019, 19:38
@CzarnePaliwo czy mógłbyś mi dobrać olej? Motor 1.9 120, bez DPF z 2007r. U mnie od 8 lat 2 czy 3 lata był petronas synthium, a od 5 lat motul xcess 5w40, moje przebiegi 4-6 k km/rok głównie miasto , odcinki 5 do 15( wtedy mieszane). Ze dwa, trzy razy w roku dłuższe wyprawy. Olej na bagnecie cały czas tyle samo. Na liczniku 140 k km ale jak podpinałem pod program to pokazywał 40 k km więcej.
Ostatnio zmieniony 24 maja 2019, 09:00 przez maciar23, łącznie zmieniany 2 razy.
 #117441  autor: CzaryMary
 23 maja 2019, 21:07
@CzarnePaliwo proszę o pomoc w doborze oleju | T-jet 120 +LPG. Aktualnie lany Castrol 5w40 ( taki lał stary właściciel) przez rok zrobiłem 30 tysięcy, olej wymieniam co 10-12 k, codziennie latam do pracy 43 km w jedną stronę + kilka km po mieście. Na trasie jeżdżę dynamicznie, a nawet bardzo :)
 #117472  autor: CzarnePaliwo
 24 maja 2019, 14:29
@maciar23, Ciebie także dotyczy ta uwaga:
Na krótkich odcinkach olej nie ma kiedy nagrzać się do temp. pracy. Paliwo, które dostaje się do niego podczas zimnych rozruchów nie ma kiedy odparować doprowadzając do rozrzedzenia oleju i pogorszenia smarności. To samo tyczy się wody, która dostaje się do oleju silnikowego (szczególnie istotne w miesiącach o wysokich opadach deszczu).
Z uwagi na eksploatację typowo miejską proponuję skupić się na pompowalności oleju. Możesz pomyśleć o lepkości 0w40, która zapewni lepszą ochronę silnika podczas jego zimnych rozruchów. Zerknij na Max-Duty 0w40 od Amsoil. To znana na forum seria olejów do silników diesla.

https://czarnepaliwo.pl/glowna/262-amso ... 0946l.html
https://czarnepaliwo.pl/glowna/264-amso ... -378l.html

@CzaryMary, Twoja eksploatacja nie jest ciężka (z wyjątkiem bardzo dynamicznej jazdy na trasach). Interwały, które obrałeś są właściwe dla tego typu użytkowania. Nie musisz ich skracać ;) Ze względu na niewielką pojemność układu smarowania uczulam, żeby dbać o właściwy poziom oleju. Polecam klasyk do tego silnika - European Car Formula 5w40 Classic ESP:

https://czarnepaliwo.pl/5w40/23-amsoil- ... galon.html
 #117476  autor: CzaryMary
 24 maja 2019, 15:03
@CzarnePaliwo Płukanka przed wymianą ?
 #117477  autor: CzarnePaliwo
 24 maja 2019, 15:14
Warto. Pomoże usunąć zalegające w silniku złogi i zanieczyszczenia, które często stanowią jedną z przyczyn zwiększonego poboru oleju. Proces płukania sprzyja także bardziej efektywnemu opróżnieniu układu smarowania z wyeksploatowanego już oleju. Polecam np. Archoil AR2820: https://czarnepaliwo.pl/dodatki-do-olej ... 250ml.html Na jedno płukanie 1.4 T-Jet zużyjesz 1/2 opakowania ;)
 #117608  autor: moris10
 27 maja 2019, 15:57
Witam @CzarnePaliwo
Jaki olek polecasz do silnika 1.9 tdi 130 km na pompowtryskach po chipe (VW Passat 2004). Przebieg około 300kkm oleju nie bierze. Obecnie jazda miejska, krótkie trasy. Kilka razy do roku większe przebiegi Do tej pory zalewany olejem Motul Specific 5w40.

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka

 #117638  autor: denixior
 28 maja 2019, 12:17
Witam wszystkich ;) Jakiś miesiąc temu zakupiłem Fiata Bravo II 1.9JTDM 150km BEZ DPF. Chciałem wymienić olej tylko problemem jest to, że nie wiem jaki olej był wlany do tej pory. Jaki najbezpieczniej było by teraz zalać?
Jeśli chodzi o pokonywane trasy to jest to dosyć zróżnicowane, 1-2 razy w tygodniu robię ok. 150km a w pozostałe dni kilka km po mieście. Auto stoi pod chmurką.
Z góry dziękuję za pomoc. ;)
 #117642  autor: CzarnePaliwo
 28 maja 2019, 13:50
@moris10, z uwagi na zasilanie pompowtryskiwaczami konieczne jest stosowanie oleju w specyfikacji VW 505.01. Zerknij na Amsoil European Car Formula 5w40 Improved ESP:
https://czarnepaliwo.pl/szukaj?controll ... it_search=

Ma wysoki HTHS - 3,8 cP. Sprawdzi się w jednostce o podniesionej mocy. W razie dużo bardziej dynamicznej eksploatacji polecam Ravenola RUP 5w40. Ma w składzie mieszankę baz PAO i AN + związki wolframu.

https://czarnepaliwo.pl/szukaj?controll ... it_search=

@denixior, proponuję zacząć od płukanki. Pomoże usunąć zalegające w silniku złogi i zanieczyszczenia, które często stanowią jedną z przyczyn zwiększonego poboru oleju. Proces płukania sprzyja także bardziej efektywnemu opróżnieniu układu smarowania z wyeksploatowanego już oleju.

https://czarnepaliwo.pl/dodatki-do-olej ... 250ml.html

Jako olej docelowy polecam Amsoil Max-Duty Diesel 5w30:
https://czarnepaliwo.pl/szukaj?controll ... it_search=
 #117694  autor: denixior
 29 maja 2019, 14:24
@CzarnePaliwo Z tego co widzę w instrukcji wymagany olej to SAE 5W-40 Kwalifikacja FIAT 9.55535-N2. Rozumiem że ten który poleciłeś będzie ok? A coś w delikatnie mniejszym budżecie? :)
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 69