• Porada przed zakupem dla laika

  • Wszystko to co warto sprawdzić przed zakupem Nuova Bravo.
Wszystko to co warto sprawdzić przed zakupem Nuova Bravo.

Moderator: Pympek

 #105217  autor: Proxim
 08 lis 2018, 10:08
Witam wszystkich. Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jestem laikiem samochodowym - w związku z tym prosiłbym o wyrozumiałość i zrozumienie. Od jakiegoś czasu rozglądam się za nowym autem. Do tej pory jeździłem głownie punto II (2002) 1.2 w gazie i 500l 1.4 w gazie. Ten pierwszy jest moim głównym samochodem, ma za sobą spore przejścia i szczerze mówiąc muszę się go jak najszybciej pozbyć . Od lat w rodzinie jeździmy fiatem : punto II, Evo, Grande i teraz 500L. Po jakimś czasie od zrobienia prawka podarowano mi właśnie punto, ale nie mam już ochoty do niego dokładać. Czas zakupić swój pierwszy samochód. Dosyć poważnie zastanawiam się nad Bravo, głównie ze względu na bardzo ładny, niestarzejący się design i tanie utrzymanie (podobno).
Tanie utrzymanie to oczywiście pojęcie względne - wszystko zależy od konkretnego egzemplarza, ale wydaje mi się, że jeśli chodzi o koszty eksploatacyjne, koszty wszelkich napraw, dostępność zamienników itd, to fiat znajduję się w czołówce ekonomicznych marek. Przed napisaniem tego posta, poczytałem przez parę dni forum, różne artykuły i rankingi. Chciałbym się dowiedzieć od Was co jest prawdą a co mitem.
Jeśli chodzi o moje oczekiwania względem nowego samochodu to przede wszystkim zależy mi na niskich kosztach eksploatacji i napraw. Mój budżet to +- 20 000 tyś zł. Z tego co widziałem w internecie w grę wchodzą roczniki 2008-2010 . Interesują mnie silniki benzynowe, gdyż chciałbym założyć gaz. Który z silników Waszym zdaniem byłby najlepszy pod instalacje ? Czytałem opinie że 1.4 90KM jest idealny do tego celów , ale mało dynamiczny i lepszym rozwiązaniem jest 1.4 T-JET 120 KM. Od razu warto powiedzieć, że nie jestem typem rajdowca, na światłach nie szukam zaczepki , na parkingu obi również nie zamierzam latać bokiem - szukam auta do dojazdów do pracy (ok. 24 km w dwie strony) . Po doświadczeniach z punto i 500l każdy dodatek w mocy będzie dla mnie zadowalający. Który z silników będzie zatem lepszym rozwiązaniem ? Czy 1.4 90 KM rzeczywiście jest tak toporny ? Czy decydując się na T-JET 120 KM nie będę później narzekał na turbinę ?

Jeśli chodzi o najczęstsze awarie ,usterki i mankamenty jakie wyczytałem to podobno są to :

- Skrzynia M32 - czy są jakieś wersje z inną skrzynia mniej awaryjna ?
- aktywatory climatronic - czy to taki sam pewniak do awarii jak M32 ?
- Ruda : pokrywa bagażnika, maska od wewnątrz,
- słaby układ wentylacji kabiny,
- turbina w T-JETach,
- mało wydajna klima,
- pękające sprężyny przód

Czy każdy z Was miał z tym problem ? A może jeszcze czegoś nie doczytałem i jest tego więcej ?
Na co powinienem zwrócić uwagę w pierwszej kolejności podczas ewentualnych oględzin ? O co się zapytać i w jaki sposób żeby Mirek mnie nie oszukał ?
A może po tym co tutaj napisałem , wgl odradzacie mi zakup Bravo ?

Będę wdzięczny za każdą odpowiedź, wybaczcie jeżeli napisałem coś w mało profesjonalny sposób.

Pozdrawiam
 #105220  autor: Cwiara
 08 lis 2018, 10:47
Witaj na pokładzie.Wszystkiego dowiesz się w tym temacie a nawet wiecej :arrow:
viewtopic.php?f=52&t=96
Nie jesteś pierwszy i ostatni.
Każde Bravo jest fajne ;) jeden lubi ON drugi Pb ,trzeci auto z mocą pod butem a następny tanią jazdę...
Skalkuluj ile jazdy w mieście i poza - długie trasy.
90 KM do miasta pasuje i rzadkie dalsze trasy też , do LPG jak najbardziej.
Koszty silnikowo-eksploatacyjne porównywalne z Punto II 16V 80 KM , podwozie i hamulce trochę drożej ale bez dramatu... mam i nie narzekam.
M32 od drugiej połowy 2010 zastąpiona przez fiatowską przekładnie
Klimatron wygodny ale kosztowny , manual tańszy ale trzeba wajchować :P
Sprężyny nie zawsze pękają , wiek robi swoje tak jest też z rudą
Skraplacz klimatyzacji - sypią się , koszt naprawy/wymiany od 300 samemu do ok.800 warsztat.
Można zamknąć i przenieść we wiadome miejsce :)
 #105221  autor: Proxim
 08 lis 2018, 11:10
Osobiście wolałbym Pb z instalacją LPG. Jakoś nie jestem przekonany do ON - może to błąd.
Jeśli chodzi o codzienny dojazd do pracy to teoretycznie 1/2 to trasa . Teoretycznie bo jeśli ktoś zna specyfikę aktualnej sieci drogowej Katowic, dojazdu z południowych dzielnic do DK 86 i później w kierunku Sosnowca to wie, że bardzo często nie ma to nic wspólnego z "jazdą w trasie" .

Co do tej fiatowskiej przekładni - jak wygląda jej awaryjność ? Dużo lepiej niż w przypadku M32 czy też sprawia duże problemy ?

Jeśli mogę to proszę jeszcze o nie zamykanie tematu, w linkach chłopaki pokazują konkretne egzemplarze, nie chciałbym zaśmiecać tam tematu moimi wątpliwościami i przemyśleniami.
 #105222  autor: Cwiara
 08 lis 2018, 11:23
To benzyna z gazem będzie najefetywniejsze na takiej trasie.
Skrzynia C635 nie jest tak podatna na przedwczesne zużycie łożysk jak oplowska ale też kilku forumowiczów zgłaszało problemy,ogólnie jest lepiej.
Poziom oleju ważny w każdej przekładni.
W T-jet jeszcze przy skrzyni przegubu "łapią luz" i zachodzi konieczność wymiany całości półosi lub kielicha,tripoda.
 #105224  autor: Proxim
 08 lis 2018, 11:39
Ta skrzynia jak dobrze rozumiem występuje w wersji poliftowej ? Ktoś tu na forum napisał, że wersja poliftowa jest uboższa w wyposażenie , ale nie wiem czy dobrze pamiętam.

Generalnie czytając różne rankingi i poradniki można się zniechęcić do zakupu Bravo. Uważany jest za samochód bardzo awaryjny, stawiany nawet na równo z Alfą 147. Rzeczywiście tak jest czy "spece od motoryzacji" przesadzają ? Wiadomym jest, że teraz nie ma bezawaryjnych samochodów, a części się zużywają. Jestem w stanie zaakceptować fakt, że niektóre z nich nie są najlepszej jakości, ale za to w łatwy i tani sposób można jest zastąpić.
 #105225  autor: Tomek
 08 lis 2018, 11:45
Te rankingi to trzeba między bajki włożyć. Pewnie królują w nich VAGi i inne niemieckie barachło.

Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka

 #105227  autor: mabuch
 08 lis 2018, 11:53
Na pewno auto trzeba przed zakupem sprawdzić w dobrym warsztacie. Ja też się naczytałem o bezawaryjności i taniości części - u mnie się to nie sprawdziło (i wcale nie chodziło o skrzynię ani turbo) i musiałem poważnie doinwestować auto. Ale są tacy co prawie nic nie robili i jeżdzą bezawaryjnie.
 #105260  autor: rybsztein
 08 lis 2018, 20:07
Jedna uwaga - nie porównujmy małego i lekkiego Punto do kloca jakim jest Bravo - 1300-1400kg. 90KM w tym samochodzie to pomyłka. Ja wiem, że są tacy co mówią, że trzeba nauczyć się tym jeździć itd. ale to chyba tylko posiadacze 90-tek w to wierzą:) 120 to minimum.

Pojszło z mojego Szajsunga eS 7.


 #105271  autor: Proxim
 09 lis 2018, 07:52
Ma ktoś doświadczenie z T-Jetami z instalacją LPG ? Jak sie spisują ?

Jak to jest z tą widocznością w Bravo ? Czytałem opinie, że sprawia problemy niedoświadczonym kierowcom , szczególnie przy parkowaniu, do tego dochodzi jeszcze duży promień skrętu.
 #105273  autor: rybsztein
 09 lis 2018, 08:08
Do tyłu słaba. Promień skrętu faktycznie mógłby być lepszy ale jak komuś ciężko kierownicą machać to jest tryb citi i kręci się 1 palcem.

Pojszło z mojego Szajsunga eS 7.

 #105274  autor: Cwiara
 09 lis 2018, 08:16
Proxim pisze:
09 lis 2018, 07:52
Ma ktoś doświadczenie z T-Jetami z instalacją LPG ? Jak sie spisują ?
:arrow: viewtopic.php?f=68&t=281
 #105280  autor: woodek
 09 lis 2018, 10:17
Proxim pisze:Jak to jest z tą widocznością w Bravo ?
Jak dla mnie jest dobra. W lusterkach bardzo dużo widać.
W porównaniu np do leona I, czy vectry C kombi, w bravo jest lepiej.
 #105286  autor: maciaty
 09 lis 2018, 11:13
Widoczność jest słaba. Przednie słupki są szerokie i sporo zasłaniają. Do tylu również szału nie ma podczas manewrów, jedynie na plus zasługują duże lusterka.

Ogólnie masz wiele rzeczy do sprawdzania, typowych dla Bravo a kosztownych. Wszystko było na forum.
Temat dla mnie do zamknięcia.


By iPhone X
 #105290  autor: mabuch
 09 lis 2018, 11:38
Z czujnikami z tyłu nie narzekam na widoczność.
 #105302  autor: Proxim
 09 lis 2018, 14:27
@maciaty typowe usterki wymieniłem w pierwszym poście, to jes to co udało mi się wyczytać. Pytanie brzmi czy coś pominąłem.

Inną kwestią jest jak to wszystko sprawdzić podczas oględzin albo jakie pytanie zadać, żeby mirek nie opowiadał bajek. Ta sama usterka w różnych samochodach jest inaczej odczuwalna albo brzmi inaczej. Tak jak napisałem jestem laikiem, nie znam się na mechanice samochodowej stąd moje pytania.

Oczywiście, podczas oględzin planuje przegląd na jakieś stacji, ale to też nie daje 100% gwarancji. Wy tutaj macie doświadczenie i wiecie np jakie są pierwsze symptomy zużycia części albo jakiś poważniejszych awarii.
 #105308  autor: maciaty
 09 lis 2018, 15:18
Tylko... wszystko się wiele razy przewinęło na forum a temat przedzakupowy jest mega obszerny - kwestia przejrzenia.
Prawda jest taka, że wszystkiego nie sprawdzisz a Mirek jakbyś nie zapytał - odpowie tak, żebyś uwierzył. Kupowanie auta "spod domu" też Ci niczego nie gwarantuje, może być przyszykowane do sprzedaży jeszcze lepiej niż u Mirka na placu.
Oględziny, jazda próbna i SKP - mogą Cię ustrzec przed jakimś problemem ale gwarancji i 100% pewności Ci nie dadzą. Za tydzień, dwa, miesiąc bądź później po kupnie możesz mieć mega wtopę i kosztowne awarie.
20 koła na auto. Odłóż z 2 tysiące z tej kupki na przegląd + naprawy i zostajesz w mocno okrojonym polu wyboru. A i tak 2 tysiące przy T-Jet (turbo, kolektor, dwumasa, skrzynia, może aktywatory, może rdza, skraplacz klimy, chłodnica wody + eksploatacja) może okazać się mało. A jak będziesz kupował sprowadzone - to od tej kwoty odejmij sobie zarobek handlarza, koszty sprowadzenia, przygotowania i zobacz co w tej cenie możesz kupić za granicą. Resztę dopowiedz sobie sam ;)
90KM to za mało - miałem Bravo z tym silnikiem 7 lat, więc wiem co mówię. Sprawne wyprzedzanie musisz planować z długim wyprzedzeniem, latem z klimą poruszanie się sprawne - dość utrudnione, górki nie widzisz ale czujesz na aucie ;) A dorzuć bagaż i pasażerów...

Podsumowując:
przy Twoim budżecie to raczej początkowe roczniki produkcji i ze względu na wiek i przebiegi - załóż sobie bezpieczny bufor hajsu na ogarnięcie auta.
 #105456  autor: Powoj
 11 lis 2018, 15:43
Mam Fiat- a 1.4 90KM 2011 z fabrycznym LPG, FABRYCZNYM a nie zakładanym w ASO. Obecny przebieg 158 000 km.

Co do mocy to faktycznie czuć że auto nie jest za dynamiczne. Denerwujące jest to zwłaszcza gdy chcesz szybko ruszyć na pierwszym biegu. Trzeba wtedy trzymać na prawdę duże obroty. Nie mam problemów z wyprzedzaniem, może to zasługa skrzyni 6-cio biegowej. Autostrada 160 daje się jechać, max dochodzi do 180 ale trochę to trwa. No i na autostradzie trzeba szanować prędkość, tzn. zawczasu zejść na lewy pas i wyprzedzić auta jeżeli widzisz że pojawia się przed tobą kolumna wolniejszych aut.

Skrzynia - bez awarii i problemów.

Skraplacz - już jestem po wymianie przy około 120 000 (około 4-go roku).

Aktywatory - już raz robione mniej więcej w tym samym okresie co i skraplacz. 1100 robota + dwa aktywatory. Obecnie znów pojawił się problem nawiewu na szybę, ale tym razem chcę to zrobić albo sam i całościowo, albo oddać w ręce komuś kto będzie wiedział co robi.

Rdza - zero korozji, choć ostatnio zauważyłem na tylnej klapie jeden mały pęcherz. Auto jednak zostało w 3-cim roku (tuż po zakupie) dokładnie zakonserwowane na pewno ma to jakieś znaczenie w kwestii braku korozji.

Wentylacja faktycznie jest słabą stroną Bravo II. Klima działa, ale jednak intensywność z jaką schładza auto odbiega od każdego innego auta dowolnej innej marki z którą miałem do czynienia.

Turbina - u mnie fabrycznie brak --> 90KM

Sprężyny na razie są w porządku.

Co odradzam to zakup Bravo z instalacją FABRYCZNĄ. Ładnie to wygląda (dedykowany przełącznik, zintegrowany wskaźnik na wyświetlaczu, itp.), ale przy jakiejkolwiek awarii jest problem. Nikt, nawet ASO, nie jest w stanie wpiąć się w sterownik gazu, tak aby cokolwiek zmienić czy przestawić. przy 150 000 musiałem wymienić wtryskiwacze. Udało się załatwić to bezproblemowo tylko dlatego że kupiłem identyczne jak moje (zielone taka sama wydajność) i bez problemów i konieczności korekt pracują na całego. Wtryskiwaczy musiałem jednak poszukać w necie, nie były dostępne od tak od ręki. Ponad to miały inne końcówki i moje szczęście że mam ogarniętego gaziarza który się uporał z tą niedogodnością.
Być może jest to kwestia tego że auto jest z rynku francuskiego i tam pewnie nie byłoby z tym problemu. U nas trochę był.

Poza tym Bravo to same plusy. Gdyby nie te nieszczęsne aktywatory, to koszt eksploatacji na przeciągu tych 4 lat byłby śmiesznie niski. W zasadzie to leje gaz/benzynę, wymieniam filtry, oleje, wycieraczki, żarówki, klocki, itp. gdy trzeba i to wszystko. Ciekawostka. Regularnie pali mi się lewy stop.

Konkluzja. Jeżeli szukasz niezawodnego i taniego w eksploatacji auta i liczysz się z wydatkiem ~1000-1500 na serwis klimatronika to z czystym sercem mogę polecić Bravo II 1.4 90KM
 #105551  autor: Proxim
 13 lis 2018, 10:11
Dziekuje wszystkim za odpowiedzi.

Poczytałem jeszcze forum, przeglądałem otomoto itd i rzeczywiście mój budżet jest trochę za mały. W tej kwocie ciężko będzie znaleźć T-Jet'a w dobry stanie. Pozostaje mi zwiększyć budżet albo zrezygnować z Bravo :cry: Zastanawiam się jeszcze nad Punto Evo, ale chyba na tym forum nie wypada mi o niego pytać ;)

Edit: jednak jest od tego odpowiedni temat :)