• Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra

Moderator: metalman

 #93580  autor: progress
 14 maja 2018, 19:38
Witam,
przedstawiam opis tygodniowej wycieczki objazdowej zrealizowanej w długi majowy weekend. Odwiedzone miejsca: Travnik, Sarajewo, Mostar, Blagaj, Trebinje. W Czarnogórze: Zatoka Kotorska, Bar i Jezioro Szkoderskie. Stan głównych dróg w Bośni oceniłbym jako całkiem dobry, na niektórych odcinkach delikatne koleiny i nierówności, ale na pewno nie gorzej niż w Polsce. Na drogach niższej kategorii trzeba uważać na odłamki skał leżące na środku. Natężenie ruchu raczej mniejsze niż u nas. Praktycznie przez cały kraj ciągną się góry, zdarzają się kilkunastokilometrowe zjazdy i podjazdy. Najbardziej widokowo podobał mi się odcinek z Sarajewa do Mostaru oraz trasa przed granicą z Czarnogórą. Czytając wcześniej opinie w internecie, spodziewałem się większej ilości patroli policji - średnio widziałem 1-2 dziennie
Przejechane w sumie 3200 km (jeden kierowca). Średnie spalanie wg komputera 7,4 l (4 osoby + bagaż), jazda na autostradach z prędkościami 140-150 km/h, pozostałe drogi przepisowo. Ogólnie wrażenia pozytywne, niestety ostatniej nocy w Sarajewie lokalni włamali się do auta i ukradli kilka przedmiotów.
Powrót z Sarajewa do Katowic 1050 km, niecałe 14 godzin jazdy, po drodze 4 krótkie postoje (w tym na tankowanie).
Kilka zdjęć:

Sarajewo
Obrazek
Opuszczony tor bobslejowy
Obrazek
Trasa do Mostaru
Obrazek
Mostar
Obrazek
Obrazek
Przed Czarnogórą
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Kotor (na górze oświetlone mury obronne)
Obrazek
Obrazek
Górskie drogi Czarnogóry
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam ;)
 #93581  autor: Cwiara
 14 maja 2018, 19:58
My tu się fascynujemy super techniką :fiat1: BRAVO a tam na drodze stary poczciwy Passat po niemcu który płakał jak sprzedawał 25 lat temu :lol:
Kotor - ima lijep :)
 #93587  autor: progress
 14 maja 2018, 20:35
@Cwiara mniej więcej połowa aut na tamtejszych drogach była produkcji niemieckiej z poprzedniej epoki, głównie VW golf 1,2, transporter T3, ewentualnie stare mercedesy. Ale zdarzały się też auta pokroju Renault 4 ;)
 #93589  autor: Cwiara
 14 maja 2018, 20:46
Bo też dużo yugoli wyemigrowało do DE pościągało rodziny. Import używek kwitnie jak u nas tylko ich stać na troszkę mniej niż Nas.
W Sarajewie co dzielnica to cmentarz ale nie takie jak nasze.Powbijane deski lub płyty betonowe co pół metra w ziemię z wyrytymi imionami/nazwiskami i datami kończącymi się 1994..1995 :cry:
W prawym dolnym rogu twojego zdjęcia Sarajewa to widać najlepiej...
 #93636  autor: pietruszkowski
 15 maja 2018, 12:35
@progress , dużo autostrad przez BiH? Płatne?
Lepiej jechać do Czarnogóry przez BiH czy CRO?
 #93672  autor: progress
 15 maja 2018, 18:06
@pietruszkowski do Czarnogóry jechałem przez Bośnię, bo w planach było zwiedzanie tego kraju ;) W Bośni jest jedna autostrada do Sarajewa, jakieś 80-90 km, płatna na bramkach, kwota nie jest wysoka, z tego co pamiętam to w przeliczeniu około 15 zł za cały odcinek. Sam przejazd przez ten kraj od granicy z Chorwacją do Czarnogóry może zająć z 5-6 godzin. Plus około godziny przejazd przez północną część Chorwacji (koszt autostrady od miejscowości Osijek do granicy 29 kun). Nie wiem ile czasowo wyjdzie jadąc przez całą Chorwację, ale na pewno będzie trochę dalej i drożej z uwagi na sam koszt chorwackiej autostrady (150 zł).
 #93690  autor: MichalO
 15 maja 2018, 21:19
Dwa lata temu droga z Budvy na granicę CRO-SLO (przez Chorwację) zajęła mi około 8 godz. Jest drożej (autostrady w CRO) i dalej, ale szybciej i przede wszystkim wygodniej.