Adambravsc pisze:Siemanko, w tym dziale często pojawia się informacja, że inny odcień przedniego zderzaka, to normalka. Moje pytanie : Jeśli na zderzaku trzeba polakierować jakiś kawałek, to w jaki sposób dobieracie ten 'inny odcień" ? Czy w takim przypadku jedyne wyjście to lakierka całego zderzaka w kolor budy?
Inny odcień lakieru wynika z kilku czynników, jednak największy wpływ na zauważalną różnicę ma fakt, że metal i tworzywa sztuczne mają inną strukturę i właściwości, przez co lakier inaczej się na nich układa - a konkretnie ziarna lakieru bazowego. Inna kwestia to to, że nadwozia i zderzaki zazwyczaj nie są malowane w tym samym czasie - nadwozia idą taśmowo, zderzaki też ale zazwyczaj albo na innych liniach albo w firmach zewnętrznych. Przy produkcji lakierów ogromne znaczenie ma dokładność dozowania pigmentów, gdyż nawet niewielkie zmiany ilości na plus czy minus sprawiają, że te same z kodu lakiery w rzeczywistości różnią się od siebie.
Różnica pomiędzy lakierowanym metalem a tworzywem sztucznym jest prawie zawsze widoczna, na jednych lakierach prawie wcale, na innych bardziej, na innych mniej. Jeżeli gołym okiem nie widać, to pod lampą inspekcyjną wszystkie różnice stają się widoczne. Zjawisko to dotyczy każdego samochodu, fury za pół bańki czy więcej też.
Jeszcze inna sprawa przy doborze lakieru jest taka, że jeden kod lakieru może mieć kilka odcieni i to leży w gestii lakiernika aby odpowiednio dopasować odcień i przygotować lakier zgodnie z recepturą. Jeżeli będzie malowany zderzak w całości to należy lakier dobierać do błotnika lub maski lub po prostu innego elementu najbliższego temu, który będzie lakierowany. Jeżeli zderzak ma być malowany tylko punktowo to największe znaczenie, poza doborem odpowiedniego odcienia, mają umiejętności lakiernika i wykonanie cieniowania pomiędzy nowym a starym lakierem.
Ja auto mam czarne, na oko tego nie widać, ale pod lampą inspekcyjną karoseria jest czarna, natomiast zderzaki wpadają w brąz. Drugie bravo które mam jest niebieskie (nie maserati) i tutaj karoseria jest niebieska, natomiast pod odpowiednim kątem przy świetle słonecznym zderzaki wpadają w fiolet. Na innym aucie które jest srebrne karoseria ma jeden odcień a zderzaki w świetle słonecznym są ciemniejsze niż karoseria.
Plastyfikatory nie mają wpływu na odcień gdyż nie dodaje się ich do lakieru bazowego, a do podkładu lub bezbarwnego w zależności czy dodatek ma kolor czy jest bezbarwny. Ich zadaniem jest poprawa elastyczności i amortyzacji powłoki lakieru względem uszkodzeń mechanicznych.